Een hotel kies je uit op basis van verschillende aspecten. Je kijkt bijvoorbeeld naar de ligging, maar ook of er een zwembad is of niet. Zien de kamers er goed uit op de foto’s? Zijn de recensies over het hotel goed? Dit zijn maar een paar voorbeelden van de vele vragen die je jezelf stelt als je een hotel uitkiest. Je wil natuurlijk wel het beste voor je geld, toch? Daarom kijk je als eerste naar de sterrenclassificatie. Want hoe meer sterren, hoe beter de kwaliteit. Maar wat betekenen de hotelsterren? En kan je ervan wel uitgaan dat een 5 sterren hotel in Egypte de kwaliteit heeft die je ervan verwacht? Lees snel verder voor meer informatie over de sterren van een hotel!

Wat is de sterrenclassificatie?

Sinds 1 januari 2017 geldt in Nederland de Europese Hotel Classificatie. Dit is een Europese richtlijn opgesteld door Hotel Stars Union die heel letterlijk aangeeft welke faciliteiten je mag verwachten bij het aantal sterren. Zo mag je van een 1-ster hotel verwachten dat er in ieder geval een fysiek persoon aanwezig is bij de receptie. Van een 5-sterren hotel mag je verwachten dat de receptie 24 uur per dag geopend is en dat de receptie 24 uur per dag bereikbaar is. Binnen de richtlijnen van de Europese Hotel Classificatie wordt er niet gekeken naar de kwaliteit van deze faciliteiten. Dit kan soms voor wat verwarring zorgen. Geen zorgen, we leggen je hieronder uit wat de sterren van een hotel precies betekenen.

De faciliteiten per sterrenclassificatie

⭐️ 1-ster hotel

In een 1-ster hotel heeft iedere kamer een douche en toilet of een bad en toilet. In de kamer is ook een bureau met een stoel aanwezig. Er is per persoon één badhanddoek beschikbaar en bij de wastafel vind je zeep of wasgel. Je hebt de mogelijkheid om je waardevolle spullen op te bergen op de kamer. In het hotel is er een fysiek persoon aanwezig bij de receptie en heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van een openbare telefoon.

⭐️⭐️ 2-sterren hotel

In een 2-sterren hotel heb je een leeslampje naast je bed en heb je de mogelijkheid om je kleding weg te leggen op een linnenplank. Er zijn persoonlijke verzorgingsartikelen aanwezig. Bij de douche of badkuip vind je wasgel of douchegel. Je kan gebruik maken van Wifi in de gemeenschappelijke ruimte. Je hebt de optie tot een ontbijtbuffet en kan met bankpas of creditcard betalen.

⭐️⭐️⭐️ 3-sterren hotel

In een 3-sterren hotel is er op de hotelkamer naast de bovenstaande faciliteiten ook een telefoon, een föhn, een tissuebox en een passpiegel aanwezig. Op verzoek is er ook een extra deken en kussen beschikbaar. Je hebt de mogelijkheid om gebruik te maken van bagage-, was- en strijkservice. Het hotel heeft een loungeruimte bij de receptie. De receptie is minstens 14 uur per dag geopend en 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. Bekijk hier al onze hotels met 3 of meer sterren.

⭐️⭐️⭐️⭐️ 4-sterren hotel

In een 4-sterren hotel heb je op de kamer extra verzorgingsartikelen, een make-up of scheerspiegel en één zitgelegenheid per slaapplek. Op verzoek mag je gebruik maken van een badjas en slippers. In het hotel zelf is er een lobby met zitgelegenheid waar je de mogelijkheid hebt op warme en/of koude dranken te nuttigen. Er is een ontbijtbuffet aanwezig met bediening of een vergelijkbaar ontbijt. Gedurende de dag heb je 16 uur de mogelijkheid om drinken en eten te bestellen via de roomservice (tegen tarief). De receptie zelf is minstens 16 uur per dag geopend en 24 uur per dag telefonisch te bereiken. Bekijk hier al onze hotels met 4 of meer sterren.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 5-sterren hotel

In een 5-sterren hotel vind je op de kamer een minibar. Daarnaast is er 24 uur per dag iemand aanwezig bij de receptie en is deze ook 24 uur telefonisch bereikbaar. De medewerkers van de receptie spreken meerdere talen. In de receptiehal zijn er meerdere zitplaatsen en kan je warme en/of koude dranken nuttigen. Bekijk hier al onze vijfsterrenhotels.

De sterrenclassificatie in verschillende landen

Belangrijk om te weten: niet ieder land is aangesloten bij Hotel Stars Union. De volgende landen zijn aangesloten en worden dus geclassificeerd op basis van de Europese Hotel Classificatie: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Slovenië, Zweden en Zwitserland. Verder zijn er geen internationale afspraken over richtlijnen die de hoogte van het aantal sterren bepaalt. Daarom kunnen de standaarden per land ontzettend veel van elkaar verschillen. De kwaliteit van een 4-sterren hotel in Nederland hoeft dus niet hetzelfde te zijn als de kwaliteit van een 4-sterren hotel in Spanje.

Daarom is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat de sterrenclassificatie enkel een indicatie van kwaliteit is op basis van de faciliteiten die aanwezig zijn. De sterrenclassificatie geeft geen richtlijnen over hoe de inrichting en het interieur van het hotel er uit moet zien. Waar het ene 4-sterren hotel aanvoelt als heel luxe, kan het andere 4-sterren hotel dat gevoel niet met zich mee brengen.

Waar moet je op letten tijdens het boeken?

De sterrenclassificatie is zeker een goede indicatie van de kwaliteit van het hotel. Hoe hoger het aantal sterren, hoe meer faciliteiten en dus meer kwaliteit. Maar omdat niet ieder land dezelfde richtlijnen hanteert, raden we je altijd aan om verder te kijken dan alleen het aantal sterren. Bekijk goed welke faciliteiten een hotel heeft en lees alle reviews over het hotel goed door. Het totaal plaatje geeft je een heel goed beeld over de kwaliteit van het hotel. Zo voorkom je vervelende verrassingen en geniet je optimaal van je welverdiende vakantie!

Luxe 5 sterren hotel

Voor hoeveel sterren ga jij?

Nu weet je dat het aantal sterren niet per definitie ook het gevoel van luxe bepalen. Het aantal sterren geeft aan welke faciliteiten je ten minste mag verwachten in je hotel. Wil je graag naar een 5-sterren hotel op vakantie? Bekijk dan al onze vijfsterrenhotels!

Bekijk al onze vijfsterrenhotels